fredag 29 november 2013

Advents ljus!

Nu har jag äntligen påbörjat pyssel som jag faktiskt har avslutat ganska snabbt. Jag kände lite panik nu inför advent så jag satte igång med 2 pyssel samtidigt och det ena ska jag visa här och nu.


Som sagt så är advent på väg och då är det dags att ta fram advents ljusen. Och ibland så innebär det lite extra pyssel som denna gång. 


Här är pyssel materialet jag fick inhandla. 
Kaffebönor,  flirtkulor,  ljus, guldspray,  washitape och glitter (guld och rött)


Jag började med att klä mitt vita ljusfat med lite washitape. Washitape är ett bra pyssel redskap som är väldigt lätt att ta bort igen.  Den fungerar på samma sätt som maskeringtejp gör.  Det är där hela idén med washitape kommer ifrån. 


Nu ser fatet ut som ett helt annat fat och jag är riktigt nöjd.  :-)


Nu har jag tagit fram maskeringtejp för att få någorlunda raka linjer. Så mellan tejpen satte jag lite lim runt och sedan öste jag på med glitter.  Så det blev både röda och guldiga linjer. Så fort glittret hamnade på så drog jag genast bort maskeringtejp en så man inte förstör linjerna när det torkat. 


Sedan blev det kaffebönornas tur. Jag dricker inte kaffe då jag inte tycker att det är så gott.  Men doften av kaffe är en annan sak. Det luktar juvligt. Sonen blev galet glad i bönorna då han genast tog en för att knapra på vilket han visst gör hos farfar ibland .. tokiga unge. :-)
Jag sprejade dom i guld och dessvärre vill dom inte torka ordentligt. Det kan ha att göra med att bönorna var lite oljiga. 


Med flirtkulorna så limmade och glittrade om vartannat tills jag blev nöjd. 
Bilden ovan är inte rättvis med färgerna,  det är rött i verkligheten och inte rosa. 

Siffrorna på ljusen är av metall som jag köpte för några år sedan. Dom har varit väldigt bra så dom fick vara med i år igen. 

Trevlig Advent! 


2 kommentarer :

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...