lördag 30 november 2013

Guldgran!



Som jag skrev i förra inlägget  så har jag gjort 2 pyssel denna veckan och jag tänkte nu berätta om det andra som är en guldig trådgran. 
Man har ju sett sådana i affärer och är dyra för något man kan göra själv. Och det har jag nu gjort och jag är mer än nöjd över resultatet trots att jag stötte på lite problem vilket jag kommer att berätta om senare. 

Nu kör vi! 


Ta en gammal tidning och gör en strut av den. Jag använde hela tidningen för att få en stadig strut. Struten är en bra idé att spara sedan när det är klart att ha som stöd sedan när man ska packa ner allt igen efter jul så blir förhoppningsvis inte granarna för knöliga. 
Jag tejpade struten och fick sedan klippa till botten så den står någorlunda bra. 


Jag klädde sedan struten med metall folie. Först skulle jag använda plastfolie men den var som bortblåst. Men det går ju lika bra med metall folie ..trodde jag .... att få det att lossna var inga problem när jag var klar med granen.... eller?  Men metall folie går ju sönder med minsta möjliga motstånd. Till slut så fick jag inte bort allt.  Men det blev bra ändå. 


Mitt andra misstag var att jag glömde att fotografera nästa steg.  Så jag hoppas att min beskrivning ovan hjälper.  Jag använde mig utav ett guldigt och glittrigt garn som jag fäste med lite lim på toppen och virade garn neråt och sedan upp igen.  Tog sedan en pensel med lim och dränkte det virade garnet.  Virade mer garn upp och ner och på med mera lim. Vira garnet på olika sätt varje gång för att få det att bli lite olika hål om man vill ha det. 

Ja hålen som fortfarande hade folie i vägen använde jag en spetsig liten sax. Det blev lite av ett pilligt jobb men funkar bra ihop med något intressant att se på tv. Älskar att pyssla framför tv:n. 
Medans jag satt med saxen så insåg jag att jag förmodligen hade fått göra detta pilliga jobb även om jag inte hade använt mig av metall folie.  Där jag hade fått bort folien så satt lim i hålen som jag ville ha bort.  Det är väl en smaksak på hur man vill ha det. 


Jag hade köpt ett paket med elektriska värmeljus för att ha i granarna. Ett plus är att ljusen fladdrar som riktiga ljus. 


I förra inlägget så sprejade jag kaffebönor med guld och gjorde glitterbollar av flirtkulor. Jag hade lite över så dom fick dekorera lite runt granarna.  I botten ligger två olika röda stenar från andra jular och dekorationer. Och på granarna satte jag lite röda glitterlim prickar. Dom blev kanske lite små så jag funderar på att göra dom lite större, men har inte bestämt mig än. 

Får lägga till att sonen berättade om mina senaste pyssel på fritids.  I fredags blev det massproduktion där sonen visade dom andra barnen hur man gör granar. Antar att garn och lim börjar att sina om alla ska göra.   :-)



På kvällen blev det riktigt mysigt! 
Härligt! 


3 kommentarer :

  1. Jätte fina. Hade också tänkt göra sådana men det får nog bli till en annan jul då tummen verkar ha fastnat i röven ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du får dra ut den igen och göra med barnen kanske. Dom skulle nog älska att kladda med lite lim :-)

      Radera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...